• If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Zijn de 4 Rechtgeleide Kaliefen onfeilbaar? - Shaykh al-'Oethaymien

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • Zijn de 4 Rechtgeleide Kaliefen onfeilbaar? - Shaykh al-'Oethaymien

    Vraag: Op basis van zijn –sallallaahoe ‘aleihi wa sallam uitspraak-:
    ‘’Houdt jullie vast aan mijn Soennah en de Soennah van de rechtzinnige en rechtgeleide (Mehdiyien) Kaliefen na mij. Bijt hier stevig in vast met jullie kiezen.’’

    zei een van de Mashaayikh (m.v. van Shaykh) van het Soefisme zei: De Profeet –sallallaahoe ‘aleihi wa sallam- heeft de vier Kaliefen verheven naar het niveau van al-‘Ismah (het door Allaah beschermd zijn tegen het vallen in fouten en zodoende onfeilbaar zijn) aangezien hij de Oemmah beval om hun Soennah te volgen. En zou hij ons bevelen hun Soennah te volgen, terwijl hij weet dat zij fouten maken? En wat is de betekenis van het woord Mehdiyien? Betekent het niet de bescherming van Allaah van hen tegen het vallen in fouten, wat is dus uw uitspraak?

    Antwoord van al-Faqieh Mohammed Bin Saalih al-‘Oethaymien –moge Allaah hem genadig zijn-:

    De Profeet –sallallaahoe ‘aleihi wa sallam- zei:

    ‘’Houdt jullie vast aan mijn Soennah en de Soennah van de rechtzinnige en rechtgeleide (Mehdiyien) Kaliefen na mij.’’

    Aldus begon hij –sallallaahoe ‘aleihi wa sallam- eerst met zijn Soennah. En dit betekent dat als de Soennah van de rechtzinnige Kaliefen afwijkt van zijn Soennah, dat ze dan niet gevolgd wordt. En daarom zei Ibn ‘Abbaas –moge Allaah tevreden zijn met hen beiden-:

    ''Er dreigen stenen uit de hemel op jullie neer te vallen. Ik zeg ‘’de Boodschapper van Allaah heeft gezegd’’ en jullie zeggen ‘’Aboe Bakr en ‘Omar hebben gezegd.’’

    En degene die de uitspraken van de rechtzinnige Kaliefen navolgt, die treft aan dat in hun uitspraken hetgeen zit dat een resultaat is van Idjithaad, maar hij trefde niet de Soennah (in zijn oordeel dat het resultaat is van al-Idjtihaad). En dit is een welbekende zaak middels het navolgen (van hun uitspraken). Echter, als er in de kwestie geen Soennah is van de Boodschapper –sallallaahoe ‘aleihi wa ‘elaa aalihi wa sallam-, dan is er geen twijfel dat hun Soennah dichter bij het juiste is dan (de Soennah van) anderen dan hen en dat hun uitspraak een bewijs is. Zoals al-Imaam Ahmed –moge Allaah hem genadig zijn- dit zei. Maar dit betekent niet dat zij Ma’soem zijn (i.e. al-‘Ismah hebben) in elke uitspraak die zij zeggen of in elke daad die zij verrichten.

    Na’em. Wat betreft dat zij Mehdiyien (rechtgeleid) zijn, het geleid zijn is er voor hen en anderen dan hen. Echter, de meeste leiding komt hen toe, zonder twijfel. Want zij zijn rechtzinnige Kaliefen en zij volgden de Profeet op –sallallaahoe ‘aleihi wa sallam- in (de leiding over) zijn Oemmah (gemeenschap), in de geloofsleer en de daden en de Da’wah. Vervolgens, hij beschreef hen als rechtzinnige Kaliefen. En het is welbekend dat als een persoon een fout maakt in een kwestie van de kwesties, dan is hij daarin niet rechtzinnig, echter wordt dit hem vergeven als dit het resultaat is van al-Idjtihaad. Na’em. [Bron: Liqaa al-Baab al-Maftoe7, nr.35]
    التعديل الأخير تم بواسطة أبو حذيفة عادل المطري; الساعة 15-10-2013, 10:05 PM.
يعمل...
X