• If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Waarschuwt al-´Allâmah al-Luhaydân voor Sh. Yayha ? Een antwoord op de leugenaars

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • Waarschuwt al-´Allâmah al-Luhaydân voor Sh. Yayha ? Een antwoord op de leugenaars

    بسم الله الرحمن الرحيم



    Van tijd tot tijd worden wij opgeschrikt door nieuwe ditjes en datjes van de zogeheten: al-hizb al-jadîd. Dit maal heeft het betrekking op een uitgevaardigde fatwa van ash-Shaykh al-Luhaydân waarin hij gewaarschuwd zou hebben tegen ash-Shaykh Yahya. Omdat het zo kan zijn dat sommigen, voornamelijk omdat de gerespecteerde grootgeleerde Sâlih bin Muhammad al-Luhaydân een grote status bij ons geniet, misleid geraakt kunnen worden door de bewerkte (!!) fatwa (te vinden op de officiële site van DaarusSunnah), zullen wij de fatwa onder de loep nemen.


    Wij bekijken de fatwa vanuit vier invalshoeken:


    De zeer slechte en verkeerde vertaling


    De fatwa is op essentiele plaatsen slecht vertaald om zo (bewust of onbewust) de Shaykh meer voor zich te trekken. Zo ook als je deze vergelijkt met de uitgetypte Arabische versie op sahab, waarvan de topic nu inmiddels zonder opgave van reden verwijderd is (?!!), zie je dat ze onderling al verschillen. Dit conform de Woorden van Allâh over de polytheïsten die ook niet op één lijn zaten in hun oordelen over de Profeet - sallahoe ´alayhi wa sallam - en de Qurân:


    إِنَّكُمْ لَفِي قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ
    Waarlijk jullie hebben uiteenlopende meningen
    [Adh-Dhâriyât: 8]


    المشاركة الأصلية بواسطة DaarusSunnah (0:43)
    Bring me the statements [of shaykh Rabee on al-Hajoori] because I don't know the man nor have I read his statements so that I may give my opnion based upon knowledge.
    Breng mij de statementen [van shaykh Rabee over al-Hajooree], want ik ken deze man niet, noch heb ik zijn uitspraken gelezen zodat ik mijn opinie kan geven gebaseerd op kennis

    Ondanks dat de vertaler verplicht was om de video nóg een keer te uploaden om zijn fouten eruit te halen (zonder dit kenbaar te maken), staan er nog steeds meerdere fouten in! Om het kort te houden heb ik mij beperkt tot het bovenstaande stuk, want daarin worden héle andere woorden in de Shaykh's mond gelegd, terwijl hun soortgenoten in het Arabisch het zich niet durfden te permitteren en het maar beperkten tot ''woorden niet te verstaan''! De juiste woorden met vertaling moeten zijn:


    لا تنقل عني؛ لأني ما أعرف الرجل ولا قرأت له كلامه حتى أني أبني رأيي على معرفة وعلم

    ''Lever niet van mij over, want ik ken deze man niet, noch heb ik zijn uitspraken gelezen zodat ik mijn opinie kan geven gebaseerd op ma´rifa (wetenschap) en ´ilm (kennis)!''



    Dit is zéér groot verschil en de Arabische woorden zijn zeer duidelijk te horen, en je kan daarvan nóóit maken dat er iets naar hem moeten worden gebracht, zoals DaarusSunnah dat doet laten overkomen!


    De misplaatste titel


    De titel die aan de fatwa is gegeven luidt: ''Verlaat hem (i.e. al-Hajôrî)'', terwijl de shaykh zélf aan geeft dat hij ash-Shaykh Yahya niet kent [1], noch zijn woorden (i.e. van shaykh Yahya) zodat hij zélf een oordeel kan vellen vanuit begrip en kennis, en dit laatste werd (in eerste instantie) niet eens vertaald! Dit is één kant en de andere kant is weer de tegenstrijdige vertaling aan wat wij hoorden en een bekend gebruik is onder de geleerden; niet om dat ze specifiek adviseren om iemand te boycotten, zoals Daarussunnah dat wil doen laten overkomen, maar meer om de studenten zich met andere dingen te laten bezig houden dan een persoon. Dit is ook wat Abu Mâlik ar-Riyâshi eruit begreep:


    المشاركة الأصلية بواسطة Abu Mâlik ar-Riyâshi
    قال الشيخ حفظه الله: ابحثوا عن غير الرجل، يا اخي ، أتركوا ، العلم ما هو محصور بواحد[/b
    De Shaykh, moge Allâh hem beschermen, zei: Zoek een andere persoon (om mee te studeren), verlaat (het) o broeder, kennis is niet beperkt tot één persoon.

    Nergens refereert er een (Arabische) persoonlijk voornaamwoord naar ash-Shaykh Yahya, zoals dat in de uitgetypte versie op sahab te lezen was, en zélfs als dat wel het geval is dan wordt dit weerlegd door de Shaykh zelf die aangaf niet uit kennis over die persoon te spreken, en dus dit niet van hem zo overgeleverd dient te worden!


    Indien niet, dan vraag ik mij af wat zij doen met de bekende woorden van al-´Allâmah al-Fawzân over ´Ubayd al-Jâbirî, want het is op audio te horen hoe de Shaykh, de ontspoorde woorden van al-Jâbirî over Ka´b ibn Mâlik - moge Allâh tevreden over hem zijn - te horen kreeg en vervolgens vroeg: ''Wie is hij (de uitspreker ervan)?'' Waarop de vraagsteller antwoordde: ''´Ubayd bin ´Abdillâh al-Jâbirî.'' Hierop gebruikte de Shaykh, exact dezelfde woorden van al-Luhaydân. Sterker nog, zowel de context als de manier van uitspreken is vele malen duidelijker dat de persoonlijk voornaamwoord wél refereert naar al-Jâbirî! En een bijkomend feit is dat tot vandaag de dag, al-Jâbirî niet teruggekomen is op die ontspoorde uitspraak, behalve middels gedraai en de stelregel ''hamal al-mujmal ´ala l mufassal'' (lees vanaf blz. 3 in dit document meer info over deze stelregel: http://selefienederland.nl/site/inde...ammadie-deel-3).


    De prijzing van dezelfde grootgeleerde al-Luhaydân voor Dammâj


    Dit is een noemenswaardige punt, want de vertaler heeft onder de de fatwa eigen conclusies getrokken die niet helemaal klopten. Zo stelt de beste man:


    المشاركة الأصلية بواسطة Salah al-Iranee
    Shaykh Saalih al-Luhaydaan’s latest warning countervails any of his past acclamations for Damaaj.
    De laatste waarschuwing van Shaykh al-Luhaydaan compenseert elke vorige aanprijzing voor Damaaj.

    Terwijl, aangaande de video, de Shaykh spreekt over een persoon die hij niet kent, dus hoe kan dit überhaupt dit in verband worden gebracht met Dâr al-Hadîth in Dammâj welke een studiecentrum is met meer dan 6000 studenten, vrouwen, mannen en kinderen en talloze leraren die hun leerlingen de sunnah leren? De Shaykh prijst op basis van (deze) kennis zo'n kenniscentrum aan. Maar mensen die puur op basis van hun blinde loyaliteit aan bepaalde personen, wrok koesteren, waren toen muisstil over die aanprijzing - welke overigens slechts een paar maanden oud is (!!). En nu men denkt dat de Shaykh voor hen is, springen ze als wormen uit de grond! En dit noemt men: ''Keer terug tot de geleerden!'' Men is zover doorgedraaid met deze slogan - wat in werkelijkheid gewoon een dekmantel om blind te volgen en dwalingen goed te praten - dat men 'stelregels' is gaan onderscheiden van 'geleerden' (?!), zoals u hier kunt lezen: http://selefienederland.nl/forum/vie...php?f=12&t=187


    De geleerden zijn een middel en geen doel


    De conclusie van het voorgaande is dus simpel, en dat is dat de Shaykh vanuit goede vermoedens over ash-Shaykh Rabee´ zijn woorden als uitgangspunt neemt en het zekere van het onzekere neemt. En dit is volkomen te begrijpen als een persoon (i.e. al-Hajôrî) onbekend bij je is en/of weinig van weet, tegenover een geleerde (i.e. Rabee´) die bekend is om zijn betrouwbaarheid en kennis in Jarh wa Ta´dîl! Kortom, de video is eigenlijk tégen hen vanuit meerdere opzichten, want bij nader onderzoek stuiten wij op de volgende dingen:


    a) Ash-Shaykh Luhaydân geeft zélf ook aan dat je niemand dient te verdedigen, behalve als je weet van iemand dat hij vrij is van ´ayb (schandvlek) (lees: dit laatste was ook in eerste instantie door de vertaler weggelaten!);
    b) De stelregels die ash-Shaykh Rabee´ de studenten aanleert vertellen ons dat wij zijn standpunt moeten afwijzen, omdat hij geen bewijzen noemt;
    c) Ash-Shaykh Rabee´ is inhoudelijk weerlegd op zijn standpunten tegenover ash-Shaykh Yahya, zo ook vele anderen die met kritieken cq. leugens kwamen tegen de Shaykh, maar i.p.v. dit te verduidelijken, gaan zij - zoals dat de mensen van hizbiyyah beaamt - zoeken naar dingen om hun vaagheden te versterken;
    d) Andere bekende geleerden en/of studenten hebben bewezen dat ash-Shaykh Rabee´, op z´n zachts gezegd, verschillende fouten heeft in zowel zijn omgang met du´ât als ´aqidah/manhaj;


    Overigens is het absoluut nietszeggend dat de Shaykh, ash-Shaykh Yahya niet (goed) kent. Het grootste tegen-antwoord op degenen die het wel zo opvatten, is dat dit óók het geval is bij ´Ubayd al-Jâbirî die ook niet bekend was bij al-´Allâmah al-Luhaydân toen men om hem vroeg (en ook nadat een blinde volgeling uit Engeland om bevestiging is gaan vragen), terwijl ze uit hetzelfde land komen en ´Ubayd een Imâm in Salafiyyah zou zijn!


    Wij vragen Allâh om ons inzicht te schenken in onze Religie en ons te beschermen tegen mensen van fitnah.


    Târiq bin ´Alî Boumansour (moge Allâh hem vergeven)
يعمل...
X